Strona główna » Ruchomy silnik Toyota 22RE

Ruchomy silnik Toyota 22RE

Możliwości drukarek 3D dla niektórych osób kończą się tylko na drukowania fajnie wyglądających modeli “zabawek”, które w żaden sposób nie są użyteczne. Jest to jednak tylko wierzchołek możliwości jakie daje nam, druk przestrzenny. Model silnika, który złożyliśmy specjalnie dla was, nie jest jednak tylko zabawką. Jest to wieloelementowy model, z ruchomymi częściami dzięki, któremu można łatwiej zrozumieć zasadę działania silnika czterosuwowego. Jest on kopią silnika 22RE. Rzędowy, 8 zaworowy silnik można spotkać w takich samochodach jak Toyota 4Runner, Celica, Hilux.


Wszystkie części jak i instrukcja złożenia dostępne są na portalu Thingiverse. Został on udostępniony przez użytkownika Eric Harrell, który oprócz tego modelu silnika udostępnia silniki Subaru WRX EJ20 oraz Chevy Camaro LS3 V8. Dla modelu 22RE istnieje również możliwość zbudowania działającej skrzyni biegów, tylnego mostu wraz z mechanizmem różnicowym.


Eric tworząc model 22RE nie tylko zmniejszył rozmiar silnika, ale również dopasował go pod ogólnie dostępnye śruby i łożyska. Co prawda w oryginalnym silniku zastosowany w korbowodzie łożyska ślizgowe, zostały one zamienione na łożyska kulowe. Kolejną zmianą względem oryginalnego projektu jest zastąpienia łańcucha rozrządu zębatkami. Spowodowane jest to faktem, że nie da się wydrukować sprawnie działającego łańcucha. A znalezienie odpowiedniego na rynku mogłoby być bardzo trudne. Silnik elektryczny, który napędza całą konstrukcję znajdują się w miejscu sprężarki klimatyzacji. My natknęliśmy się na jeden problem podczas kompletowania części do naszego modelu. Nie mogliśmy znaleźć sprężyn, które pasowałyby jako sprężyny zaworów. Jednak wpadliśmy na pomysł, że sprężyny zrobimy sami. Do stworzenia sprężyn wykorzystaliśmy drut spawalniczy do stali nierdzewnych, który jest dość sprężysty. Nawinęliśmy go na tokarce na pręt o średnicy 8mm. Trzeba jednak uważać podczas nawijania sprężyny, ponieważ gromadzona jest bardzo duża energia. Oprócz wspomnieniach wcześniej sprężyn, śrubek i łożysk potrzebne będą również 3 wałki fi 3. Są one niezbędne do zbudowania mechanizmu rozrządu.


W kolejnych odcinkach pokażemy jak składamy skrzynie biegów, a później może i reduktor wraz z tylnym mostem.

[metaslider id=2282]